Різноманітність та значення типу Членистоногі.

 Урок №                                                                                    Клас
Тема. Різноманітність та значення типу  Членистоногі.
Цілі:
освітні: - узагальнити знання учнів про різноманітність та  значення членистоногих у природі, для життя людини; розкрити основні поняття, особливості будови та процесів  життєдіяльності; вказати на риси пристосованості до різних середовищ життя;
розвивальні: - розвивати вміння порівнювати, аналізувати, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, використовувати знання з інших предметів, висловлювати свою думку, робити висновки; формувати уміння і навички роботи з підручником, зошитом , таблицями, схемами, малюнками; удосконалювати вміння спостерігати, аналізувати, творчо розв'язувати поставлені завдання, встановлювати взаємозв'язки;
виховні: - виховувати почуття відповідальності, спостережливості, увагу, толерантність, доброзичливість, старанність, охайність, культуру спілкування, любов до природи.
Обладнання та матеріали: підручник, зошит,таблиці, муляжі членистоногих, малюнки та відеоматеріали.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Структура й зміст уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Вивчення нового матеріалу
 Про що хочемо дізнатись.
 Що знаємо.
 Про що дізналися.
 «Різноманітність та значення типу  Членистоногі.»
Епіграфом нашого уроку стануть такі слова:
Не буває у природі корисних і шкідливих, поганих і хороших.
Усі тварини й рослини потрібні маленькій нашій планеті Земля

Навчальні очікування.
1.      Пояснити особливості пристосованості зовнішньої та внутрішньої будови, процесів життєдіяльності членистоногих до різноманітних середовищ існування.
2.      Назвати загальні ознаки організмів типу Членистоногі.
3.      Робити висновки про значення членистоногих в екосистемах і в житті людини.
 Відео про членистоногі
Робота у групах
Метод «Поміркуйте й оберіть»
1 Завдання  Надзвичайна тварина.

  Запитання.
Які особливості зовнішньої будови членистоногих?
Які особливості внутрішньої будови членистоногих?
Отже, склавши загальну характеристику типу Членистоногих, ми побачили, що це тришарові  двобічно- симетричні організми, з членистим тілом, незамкненою кровоносною системою, дихальною системою, системою виділення, нервовою системою.
Скажіть будь-ласка,  які відмінності у зовнішній та внутрішній будові членистоногих:
1.відділи тіла( голово груди,черевце у ракоподібних та павуків, голова, груди, черевце у комах)
2.на голові у ракоподібних розташовані дві пари вусиків, одна пара складних очей(фасеткові, зір мозаїчний); у павукоподібних – вусики відсутні, на голові 4 пари простих очей; у комах -  одна пара вусиків(нюху, дотику), будова ротового апарату: гризучий, колючо-сисний, лижучий, сисний, одна пара складних фасеткових очей.
3.на грудях у ракоподібних розміщенні кінцівки 3 пари ногощелеп, та 5 пар ходильних ніг; у павукоподібних 6 пар кінцівок -  хеліцери, ногощупальця, 4 пари ходильних ніг; у комах – 3 пари кінцівок, 2 пари крил.
4. органи виділення – у ракоподібних представлені двома парами зелених залоз, у павукоподібних та комах – мальпігієві судини.
5. органи дихання – зябра, легеневі мішки, трахеї.
6.у павуків на черевці містяться павутинні бородавки.
Як пов'язана будова членистоногих, і середовище існування(сформувати правильно.
Метод «Біологічний практикум».
 Розмноження  – це здатність організмів відтворювати собі подібних.
Ракоподібні та павукоподібні -  це роздільностатеві тварини, з прямим і непрямим розвитком.
 Який розвиток притаманний комахам?
 Роздаю групам завдання - заготовки, маркери.
Заповніть схему «Розвиток комах з повним та неповним перетворенням»
Отже який розвиток притаманний комахам.( прямий з неповним перетворенням і непрямий з повним перетворенням)
Розвиток із повним перетворенням , проходить 4 стадії: яйце – личинка – лялечка – імаго( молода комаха). Метелики, жуки, мухи, бджоли.
Розвиток із неповним перетворенням, проходить 3 стадії: яйце – личинка – імаго. Попелиці, сарана, таргани, клопи.
 Робота з підручником. Ст.38.35.42.
Визначити за фотографіями представників свого класу, написати
значення  типу Членистоногих  позитивне  та негативне.
ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу
Метод «Відкритий мікрофон»
Учні по черзі, вибирають фразу з рефлексивного екрану на дошці, відповідають на запитання:
-         Сьогодні я дізнався ( -лася)…
-         Було цікаво…
-         Було важко…
-         Тепер я можу…
-         Я зміг ( - змогла)
ІV. Домашнє завдання











5 коментарів:

  1. Дякую за розробку уроку з теми "Різноманітність та значення типу Членистоногі".Який використала у своїй практичній діялбності. Вчитель біології Вовчинецької ЗОШ І-ІІ ст..

    ВідповістиВидалити
  2. Перше, що хотілося б відмітити безумовно високий професійний рівень Валентини Дмитрівни. Творчий підхід до викладення матеріалу. Урок дуже насичений, види діяльності різноманітні. Вчитель біології Карапчівської ЗОШ І - ІІІ ст.

    ВідповістиВидалити
  3. Щоб уникнути повторів про беззаперечно високий професійний рівень Валентини Дмитрівни скажу, що мені сподобалася форма викладу матеріалу. Урок насичений різноманітною інформацією, залучені усі види сприйняття учнів. Вчитель біології Бабинського НВК

    ВідповістиВидалити
  4. Урок цікавий, на якому використовувалися різні форми навчання. Дякую Вам за розробку уроку. Вчитель біології Берегометської ЗОШ І -ІІІ ступенів 2.

    ВідповістиВидалити