Особистісно орієнтоване навчання на уроках біології


Зміст

Передмова                                                                                                      
Впровадження новітніх педагогічних технологій для забезпечення особистісноорієнтованого навчання і виховання школярів
на уроках біології                                                                                                                               
Екологічне виховання                                                                                 
Реалізація впровадження новітніх педагогічних технологій для забезпечення особистісно орієнтованого навчання                                                        
Тема. Загальна характеристики Ссавців (7 клас)                                           
Тема. Різноманітність та значення типу Членистоногі (7 клас)          
Тема. Різноманітність клітин організму людини (8 клас)                       
Тема. Основні життєві властивості клітини (8 клас)                                 
Тема. Вода як середовище існування живих організмів (11 клас)                  
Позакласна робота                                                                                    
Список джерел та літератури                                                                     











Впровадження новітніх педагогічних технологій для забезпечення особистісноорієнтованого навчання і виховання школярів на уроках біології

         Сьогодення вимагає від нас реформувати школу. Адже в даний час у нас є дві важливі проблеми у навчанні. Перша – перевантаженість предметами, друга – те, що ми подаємо учням тільки навчальний матеріал. Випускник нашої школи не вміє застосовувати набуті знання у житті та на практиці. Тому у процесі реалізації реформи нової школи ми повинні активно упроваджувати у навчальний процес десять основних компетентностей. А саме:
- досконало володіти рідною мовою;
- добре володіти іноземними мовами;
- бути компетентними в природничих науках і технологіях, в інформаційно-цифрових напрямках;
- уміти вчитися протягом усього життя;
- формувати соціальну та громадську компетентність та загальнокультурну грамотність;
- володіти навиками підприємницької діяльності;
- формувати в собі екологічну культуру та навики здорового способу життя.
         В основі Концепції нової української школи лежить принцип дитиноцентризму, поваги до особистості та демократії.
         У Національній доктрині розвитку освіти у ХХІ столітті зазначено: «Головна мета української системи освіти – створити умови для розвитку і самореалізації кожної особистості як громадянина України...», а Закон України «Про загальну середню освіту» стверджує: «Завдання загальної середньої освіти є формування особистості учня, розвиток його здібностей і обдарувань».
             Навчальний процес сьогодні повинен бути орієнтований на особистість учня і враховувати його індивідуальні особливості та здібності. Використання новітніх технологій у сучасному суспільстві стає необхідним практично в будь-якій сфері діяльності людини. Оволодіння навичками цих технологій ще за шкільною партою багато в чому визначає успішність майбутньої професійної підготовки нинішніх учнів.
         Одним із головних завдань вчителів біології, на сучасному етапі є формування розвиненої активної творчої особистості, яка буде здатна навчатися протягом усього життя уміти застосовувати знання в певних життєвих ситуаціях.
             Упроваджуючи особистісно орієнтоване навчання на уроках біології, доцільно визначати основні цілі та технології, напрямки, які полягають у тому, щоб:
- визначити життєвий досвід кожного учня, пізнавальні здібності, рівень інтелекту, інтереси, які спочатку треба розкрити, а потім розвинути у навчальному процесі;
- формувати позитивну мотивацію учнів до пізнавальної діяльності, потребу в самопізнанні, самореалізації та самовдосконаленні школярів;
- озброїти учнів механізмом адаптації, саморегуляції, самозахисту, самовиховання необхідних для сучасної людини.
         Обираючи для учнів основні технології для реалізації інтерактивного уроку та етапиособистісно орієнтованого навчання, необхідно залучати  їх до активної  навчальної діяльності. Відбувається своєрідний обмін знаннями, колективний вибір його змісту,так як технологія особистісно орієнтованого навчання передбачає поєднання навчання і вчення. Зміст, методи та прийоми цієї технології спрямовані на формування особистісно значущих способів пізнання шляхом організації цілісної пізнавальної діяльності учнів.
         Особистісно орієнтоване навчання — це навчання, центром якого є особистість дитини, її самобутність, самостійність: суб'єктивний досвід кожного спочатку розкривається, а потім узгоджується зі змістом освіти. Визнання учня ключовою фігурою всього освітнього процесу — це і є особистісно орієнтована педагогіка.   Слід відзначити, що основними завданнямиособистісно орієнтованого навчання є:
·                     розвинути індивідуальні позитивні здібності кожного школяра;
·                     максимально виявити і використати індивідуальний досвід учня;
·                     допомогти дитині пізнати себе, самовизначитися та самореалізуватися;
·                     сформувати культуру життєдіяльності, правильно визначати лінії поведінки.
         Особистісно орієнтоване навчання — саме той шлях, який дає змогу організувати навчання з повагою до особистості, з урахуванням особливостей індивідуального розвитку, потреб кожної дитини. Навчання слід будувати таким чином, щоб високі результати були досягнуті через поєднання пізнавальних можливостей і потреб школяра, щоб у практичній діяльності реалізувалися теоретичнізнання.
         Основні ознаки особистісно орієнтованого навчання:
·                     стимулювання розвитку, саморозвитку і відповідальності учнів;
·                     зосередження на потребах дитини;
·                     гуманізація навчального спілкування;
·                     співпраця, співтворчість учня і вчителя;
·                     переважання навчального діалогу;
·                     турбота про фізичне й емоційне здоров'я учнів;
·                     пристосування методики до можливостей учнів.
         У процесі  бесід з учнями  варто звертати їхню увагу на те, що немає правильних (неправильних) відповідей, є різні позиції, погляди, виділивши які, слід обґрунтовувати їх із позиції свого предмета, дедуктивної мети і ніколи не примушувати, а переконувати учнів прийняти той зміст, який  є правильним.
         Саме такий урок можна назвати особистісно орієнтованим. Під час його проведення слід не тільки чуйно ставитися до дітей, але й разом із ними здійснювати рівноправну діяльність щодо пошуку та відбору наукового змісту знань, які підлягають засвоєнню. За таких умов знання, які необхідно засвоїти, стають особистісно значущими.
         Визначаючи мету особистісно орієнтованого уроку, необхідно створити належні  умови для виявлення пізнавальної активності учнів. Для досягнення цієї мети слід використовати різні форми та методи навчальної діяльності, які дозволяють розкрити суб’єктивний досвід учнів:
·                     створення атмосфери зацікавленості кожного учня в результатах роботивсього класу;
·                     стимулювання учнів до висловлювань, використання різних способів виконання завдань без побоювань помилитися, отримати хибну відповідь тощо;
·                     використання протягом уроку дидактичного матеріалу, який дозволяє отримати учневі найбільш значущі для нього вид та форму змісту навчального матеріалу;
·                     оцінювання досягнень учня протягом усього процесу його діяльності, а не тільки за кінцевим результатом;
·                     заохочення прагнення учня знаходити свій спосіб роботи, аналізувати протягом уроку роботи інших учнів, вибирати та засвоювати найбільш раціональні з них;
·                     створення на уроці педагогічних ситуацій спілкування, які б дозволяли кожному учневі виявляти ініціативу, самостійність, право вибору в етапах роботи, створення обстановки для природного самовираження учня.
         Педагогам у своїй роботі доцільновикористовувати такі сучасні інтерактивні методи, які активізують пізнавальну діяльність учнів  на різних етапах навчання; під час первинного оволодіння знаннями, їх закріплення, формування вмінь і навичок.
         Для учнів 5-7 класів для перевірки знань із попередньої теми  слід використовувати методи «Знайди пару», «Мозковий штурм».
         Для учнів 8-9 класів при вивченні нового матеріалу – «Кластер», «Біологічний практикум», «Установіть відповідність».
         Для учнів 10-11 класів протягом навчального року на повторення та закріплення матеріалу застосовувати  методи «Поміркуйте й оберіть», «Відкритий мікрофон», «Знайдіть помилку».
         Всі ці методи є актуальними та результативними. Дають можливість кожному учневі проявити ініціативу, самостійність, знаходити власний спосіб роботи, аналізувати та оцінювати роботу інших.
         З метою активізації пізнавальної діяльності учнів на уроках школярі повинні  оволодіти  основними етапами, зокрема: орієнтація, визначення мети, проектування, організація, реалізація, контроль, коригування, оцінювання.
         Особливу увагу потрібно звертати на формування в учнів  пізнавальної активності, яка  виявляється в їх ставленні до змісту і процесу навчання, прагненні до ефективного оволодіння знаннями та способами діяльності за оптимальний час і досягнення навчальної мети. Зазвичай потрібно визначати три рівні пізнавальної активності учнів: відтворююча, інтерпретуюча, творча. Пізнавальна діяльність може мати пошуковий, дослідницький і прогностичний  характер. На уроках слід допомагати учням повірити в свою здатність виконувати пізнавальні завдання. І тому, на уроках доцільно використовувативнутрішньопредметні і міжпредметні зв’язки, таким чином розвивається рівень знань учнів, їх уміння оперувати поняттями й усвідомлено застосовувати здобуті знання.
         З метою зацікавленості учнів щодо вивчення  біології слід формулювати чітку та доступну  мотиваційну установку і використовувати різноманітні прийоми.
         По-перше, це створення проблемних ситуацій, бо проблема, поставлена на початку уроку, забезпечує активізацію мислення. Наприклад: з теми «Дихання у людини» – чому без їжі людина може прожити кілька десятків днів, без води – кілька днів, а без повітря – усього кілька хвилин?
             У ході евристичної бесіди шляхом вдало поставлених запитань сприяємо учневі на основі власних знань, спостережень, логічних міркувань сформулювати нові поняття, висновки. Евристична бесіда – основний метод проблемного навчання.
         По-друге, це цікава інформація. Поставлена проблема чи цікава інформація спонукає учнів самостійно дати відповідь. І тому необхідно використовувати різноманітні форми (індивідуальні, групові) та методи навчання.
         Навчальна дискусія, яка дає змогу вчителю використати різні погляди щодо тієї чи іншої проблеми, а учням – обґрунтувати свою позицію. Правильні чи помилкові судження затверджують у свідомості учнів основні теоретичні положення і висновки.
         Робота в групахстимулює учнів до обговорення, використання різних способів розв’язання завдань і дає можливість кожному проявити ініціативу, самостійність, вміння аналізувати свою роботу.
         Ігри.Знання повинні засвоюватися з позитивними емоціями – радістю, зацікавленням. І тому  часто використовуються на уроках ігри, бо завдяки цьому діти не тільки аналізують певні явища, а й набувають особистого досвіду: «Мікрофон», «Свої та чужі», «Знайди родича», «Ланцюжок», «Відгадай», тощо. В іграх беруть активну участь усі діти класу. Формуванню спеціальних здібностей сприяють інтелектуальні ігри, брейн-ринги, природознавчі свята та екологічні акції.
             Сучасні інноваційні технології стимулюють учнів до самостійного пізнання природи і процесів, спонукають до логічного мислення, аналізу й практичного застосування одержаних знань.
         Незважаючи на те, яку професіюоберуть у майбутньому учні, знання  завжди необхідні і значущі. Працюючи щодня для реалізації свого проблемного питання, кожен вчитель лише в такий спосіб зможе виконати своє надзавдання як вчителя, як педагога, як людини – виховати працьовитого, мудрого, інтелігентного українця – Людину.




Актуальні проблеми екологічної освіти в НВК «Берегометська гімназія»
(теорія, практика, перспективи)

Найважливішими проблемами, які з національних перетворилися на всесвітні й набули глобального характеру, є проблеми екологічної безпеки та охорони навколишнього середовища. Вирішення їх неможливе без знання істинних причин та наслідків необдуманого втручання людини в природні процеси. Кожен із нас повинен пам’ятати, що запобігти руйнуванню біосфери – це значить у першу чергу навчитися підтримувати життя у різних його проявах і формах.
При вирішенні проблем навколишнього середовища велика увага приділяється екологічній культурі і свідомості, які формуються через систему екологічної освіти. Екологічне або природоохоронне виховання людей здійснюється в основному шляхом безпосереднього спілкування з природою. Ефективність такого виховання у значній мірі залежить від рівня природоохоронної пропаганди.
Основним завданням якої є підвищення екологічних знань людей та виховання у них бережливого ставлення до природи. Екологічна освіта та знання, які діти отримують у школі, повинні бути продовженням започаткованої батьками любові до природи. Першим кроком у цьому можуть і повинні бути прості заповіді: «Не зривай», «Не вбивай», «Не пошкодь». І якщо навіть зміст цих слів буде усвідомлений дітьми пізніше,  проте він буде вже закладений у їх свідомості і проявлятиметься в діяльності. Бережливе ставлення до природи закладено в кожній людині від народження, бо вона сама – частина природи.
         Мабуть, найбільшу насолоду і радість, найпалкішу любов до рідного краю, до життя викликає спілкування з природою. Вона чарувала і чарує, хвилювала і хвилює людину.
         Ціннісне ставлення до природи формується в учнівської молоді, звичайно, у процесі екологічного виховання.
         У гімназії активно діє екологічний гурток «Дивосвіт». Мета його роботи:
- виховання у дітей усвідомлення великого значення природи в житті людини;
- виховання почуття особистої причетності до збереження природних багатств;
- формування вміння гармонійно співіснувати з природою;
- активна участь учнів у природоохоронних заходах.
Гурток діє за двома напрямками:
- робота над еколого-краєзнавчим проектом;
- пропагандистська робота через екологічну агітбригаду.
Гуртківці - активні учасники багатьох екологічних акцій: «Парки – легені міст і сіл», «Чистий берег – жива вода», «За чистоту довкілля», «Бережіть ліс – легені планети», «Майбутнє лісу в твоїх руках», «Великодня толока», «Збережемо первоцвіти»,«Тварини взимку потребують твоєї допомоги», «Парад квітів біля школи», «Подвір’я моєї гімназії».
         А ще цікаво проводяться у гімназії екологічні свята: «День землі», «День довкілля», «День води», «Буду я природі вірним другом», «Краплинка-веселика Каппі», «Дивлюсь на світ і все мене дивує», «Ми - діти планети Земля».
З метою покращення охорони навколишнього природного середовища, збереження буковинського довкілля, створення умов для екологічної освіти і виховання учнівської молоді у НВК «Берегометська гімназія» налагоджена тісна співпраця із НПП «Вижницький».
         Наукові співробітники надають допомогу учням при написанні науково-дослідницьких робіт. Учні беруть участь у всіх заходах, які проводить Національний природний парк «Вижницький»: висадження саджанців, екскурсії у музей, міні зоопарк, упорядкування території, пошукова робота.
Співробітниками НПП «Вижницький» та Граб В.Д.,вчителем біології, екології була проведена новорічна екологічна акція «Ялина – окраса Карпатських гір». Акція спрямована на попередження незаконного вирубування хвойних дерев,  на формування громадської думки про «ялинкову» проблему шляхом пропаганди заміни ялинок та сосен композиціями з гілок хвойних дерев, що дозволить значно скоротити попит на живі дерева,  збереже життя багатьом лісовим красуням, на вирощування яких необхідно багато років і чималі кошти. Проведено благоустрій дендрологічного парку, який належить Берегометській міській лікарні: розчищено територію від порослі, другорядних для парку порід дерев, чагарників, побутового сміття, встановлено інформаційні таблички. Була проведена акція «Годівничка», гуртківці розвішували годівнички у шкільному саду та на території НПП «Вижницький».
На території НПП «Вижницький» однією із найцікавіших є екологічна стежка «Стіжок» протяжністю 4 км та еколого-туристичний маршрут «Коромисло». Екологічна стежка є перспективною в плані проведення по ній невеликих груп шкільної молоді із тематики «Зробимо планету чистішою». Дана робота проводиться з метою підвищення її екологічного виховання та очищення довкілля від побутових відходів, залишених групами неорганізованих туристів. Еколого-туристичний маршрут «Коромисло» протяжністю 7,5км – один із найкоротших маршрутів національного парку, по якому часто організовано туристичні походи учасників гуртка.
На маршруті екологічної стежки «Стіжок» можна вивчати флору і фауну рідного краю, проводити різноманітну дослідницьку роботу. Наприклад, у процесі вивчення рослинності смт. Берегомет на території НПП «Вижницький» діти звернули увагу на те, що багато рослин – червонокнижні: підсніжник білосніжний, шафран Гейфелів, пальчатокорінникм'ясочервоний, цибуля ведмежа, булаткавеликоквіткова, пальчатокорінник травневий, пальчатокорінник бузиновий, білоцвіт весняний, зозулинець прикрашений, трауншера куляста, клокичка периста, лунарія оживаюча, булатка довголиста. Підсумком проведеної роботи стало написання членом екологічного гуртка Берником Михайлом науково-дослідної роботи «Червонокнижні види рослин на території НПП «Вижницький». Тематика дослідницьких робіт на екологічній стежці різноманітна й цікава. Гуртківцями досліджено й інші теми: «Лікарські рослини на території НПП «Вижницький», «Раритетний компонент весняної флори НПП «Вижницький».
Для кожної людини образ батьківщини неодмінно пов’язаний із знайомими з дитинства неповторними рідними краєвидами.
         Співпрацює гімназія також із Берегометським державним лісомисливським господарством. Зокрема, щороку учні гімназії беруть участь у конкурсі «Людина та ліс», який проводиться Берегометським державнимлісомисливським господарством
у таких номінаціях: малюнки для учнів 1-4 класів, літературні твори для учнів 5-6 класів.
Естетичне сприймання природи, безперервне милування її красою зміцнює знання дітей, набуті у школі, утверджує розуміння необхідності її збереження. Безпосередній емоційно-чуттєвий контакт школярів із природою – це уроки під голубим небом, екскурсії по екологічній стежині, круглі столи, конференції, виступи агітбригад,
волонтерська робота, різноманітні акції. Все це формує в  підростаючого покоління  співпереживання, любов і доброту.
         Учні гімназії глибоко усвідомлюють, що треба тільки серцем сприймати навколишню красу і оберігати її, дбати, щоб ніколи не змовкав хор травневого ранку, вічно шуміли над нами крислаті дуби, ніжним рожевим квітом веселилися яблуні, співали чарівні пісні солов’ї, бо Природа – це казка, яку можна прочитати лише серцем!




























Реалізація впровадження новітніх педагогічних технологій для забезпечення особистісноорієнтованого навчання

         Біологія є одним з тих навчальних предметів, що дає багатий матеріал для відпрацювання найрізноманітніших методів і прийомів роботи з інформацією, формування у школярів ключових компетенцій, яких потребує сучасне життя.
         Сучасний урок біології не можна організувати без впровадження особистісно орієнтованого навчання, інтерактивних методів навчання, де учитель виступає експертом, консультантом, який допомагає учням здобувати знання та реалізувати їх на практиці, готувати школярів до життя. Серія уроків, які розроблені на основі програми «Біологія для загальноосвітніх навчальних закладів», містить інноваційні методи і форми навчання, що стимулюють розвиток пізнавальної активності учнів, вміння аналізувати, досліджувати, порівнювати, готувати власні проекти.

Тема. Загальна характеристика Ссавці
Цілі:
освітні: ознайомити учнів із особливостями будови ссавців;
розвивальні: розвивати вміння порівнювати, аналізувати, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, використовувати знання з інших предметів, висловлювати свою думку, робити висновки; формувати уміння і навички роботи з підручником, зошитом, таблицями, схемами, малюнками; удосконалювати вміння спостерігати, аналізувати, творчо виконувати поставлені завдання, встановлювати взаємозв'язки;
виховні: виховувати почуття відповідальності, спостережливості, увагу, толерантність, доброзичливість, старанність, охайність, культуру спілкування, любов до природи.
Обладнання та матеріали: підручник, зошит,таблиці,малюнки та відеоматеріали.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
1.Організаційний момент.
Привітання, позитивні налаштування на роботу.
ІІ. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності.
- Перегляньте, будь ласка, відео.
- Зверніть увагу  на тварин, які там будуть зображені.
- Які відмінності у зовнішній будові ви побачите.
Тема  уроку «Загальна характеристика класу Ссавці»
1. Середовище існування.
Метод «Біологічний практикум»
1.Ссавці – це велика група організмів, які заселили практично всю нашу планету. Спробуймо довести, які особливості зовнішньої будови ссавців, виконавши завдання
№ 1. Вам потрібно скласти пазли з картинок, які містяться у теках, і визначити ознаки, що притаманні організму, який у вас вийде). Готові варіанти прикріплюємо дошки.Виконавши завдання, ми доходимо висновку:
- зовнішня будова ссавців суттєво відрізняється;
- в будові є пристосування до певних умов середовища.
У водних ссавців форма тіла обтічна – рибоподібна, кінцівки перетворилися на ласти.
Рукокрилі здатні до польоту. У них передні кінцівки перетворилися на своєрідні крила.
У тварин, що живуть під землею, недорозвинені органи зору, але добре розвинені передні кінцівки.
2.Особливості будови ссавців.
Тіло ссавців складається з таких відділів: голови, шиї, тулуба, хвоста,та парних кінцівок.
Голова ссавців має два відділи: лицьовий та мозковий.
Робота з підручником
Які органи розміщенні на голові?
- Вушні раковини та слуховий прохід.
- Очі (захищені двома повіками верхньою та нижньою).
- Рот.
- Ніс з ніздрями.
Чим вкрите тіло ссавців?
За допомогою підручника установімо, яку функцію виконує кожна залоза. Впишіть тільки букви.
Залози
Функції, які виконують
1.Потові
А. позначають шлях до гнізда чи нори, особини можуть спілкуватися між собою
2.Сальні
Б. вигодовують своїх малят
3.Молочні
В. змащують волосся та поверхню тіла
4.Пахучі
Г. регулюють температуру тіла та виведення продуктів обміну речовин

1.                ------------              2.-------------                   3.-----------            4.-------------         
Отже: потові залози –Г; сальні залози – В; молочні залози – Б; пахучі залози –А.
Завдяки верхньому шару шкіри у ссавців утворюються різні похідні: волосся, кігті, нігті, копита, роги.
- Волосяний покрив складається з різних типів волосків.
- Але у їжаків та кабанів волосся видозмінилося на голки і щетини.
Типи зубів ссавців
У ссавців зуби знаходяться у ротовій порожнині, вони диференційовані, і зараз ми з'ясуємо, які типи зубів є у ссавців.
Розглянемо малюнок на с. 98. мал.148.
Доповніть схему.
Типи зубів.
І група. Які типи зубів притаманні гризунам.
ІІ група. Які типи зубів притаманні жуйним тваринам.
ІІІ група. Які типи зубів притаманні хижим ссавцям.
Отже, зуби допомагають тваринам зрізувати їжу, відривати шматки їжі, утримувати здобич.
У ссавців добре розвинені органи чуття (зору, слуху, нюху, дотику, смаку, рівноваги).
3.Що таке розмноження?
За допомогою  підручника дізнаємося про те як розмножуються ссавці ( на с. 99).
Ссавці роздільностатеві організми,у черевній порожнині самки є порожнистий орган – матка, де розвивається зародок, під час зародкового розвитку у більшості ссавців формується плацента, або дитяче місце. Це тимчасовий орган, який забезпечує зв'язок між організмом матері та зародком, період розвитку зародка всередині материнського організму має назву вагітність. Коли закінчується вагітність, самка народжує маля, яке здатне жити поза материнським організмом. Але малята потребують батьківської турботи.Тією чи іншою мірою усі ссавці проявляють турботу про потомство. Вона полягає у вигодуванні, обігріві, захисті, догляді за «дітьми».
Відомо, що різні тварини виношують дитинчат по-різному:
- самка китів виношує дитинчат 11 місяців і народжує вагою 2-3 тонни, довжиною 7,5 метра;
- у самки слонів вагітність триває 22 місяці, малюк важить 60-100 кг, народжується малюк сліпим, тому тримається за хвіст матері;
- самка зубра виношує своє дитинча 9 місяців;
- у самки морської свинки вагітність триває 60-70 днів.
Ми люди повинні також дбати про захист ссавців. З метою охорони та збереження фауни необхідно створювати заповідники, заказники, національні природні парки.
Підсумки уроку
- Які характерні ознаки притаманні класу Ссавці?
 Домашнє завдання.

Тема. Різноманітність та значення типу  Членистоногі.
Цілі:
освітні:узагальнити знання учнів про різноманітність та  значення членистоногих у природі, для життя людини; розкрити основні поняття, особливості будови та процесів життєдіяльності; вказати на риси пристосованості до різних середовищ життя;
розвивальні:розвивати вміння порівнювати, аналізувати, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, використовувати знання з інших предметів, висловлювати свою думку, робити висновки; формувати уміння і навички роботи з підручником, зошитом, таблицями, схемами, малюнками; удосконалювати вміння спостерігати, аналізувати, творчо розв'язувати поставлені завдання, встановлювати взаємозв'язки;
виховні: виховувати почуття відповідальності, спостережливості, увагу, толерантність, доброзичливість, старанність, охайність, культуру спілкування, любов до природи.
Обладнання та матеріали: підручник, зошит,таблиці, муляжі членистоногих, малюнки та відеоматеріали.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Структура й зміст уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
Про що хочемо дізнатись.
Що знаємо.
Про що дізналися.
«Різноманітність та значення типу Членистоногі».
Епіграфом уроку стануть такі слова:
«Не буває у природі корисних і шкідливих, поганих і хороших.Усі тварини й рослини потрібні маленькій нашій планеті Земля».
Навчальні очікування.
1.Пояснити особливості пристосованості зовнішньої та внутрішньої будови, процесів життєдіяльності членистоногих до різноманітних середовищ існування.
2.Назвати загальні ознаки організмів типу Членистоногі.
3.Робити висновки про значення членистоногих в екосистемах і в житті людини.
Відео про членистоногі
Робота у групах
Метод «Поміркуйте й оберіть»
1.Завдання  Надзвичайна тварина.
Запитання.
- Які особливості зовнішньої будови членистоногих?
- Які особливості внутрішньої будови членистоногих?
Отже, склавши загальну характеристику типу Членистоногих, ми побачили, що це тришарові  двобічно-симетричні організми, з членистим тілом, незамкненою кровоносною системою, дихальною системою, системою виділення, нервовою системою.
Назвіть відмінності у зовнішній та внутрішній будові членистоногих:
- відділи тіла ( головогруди,черевце у ракоподібних та павуків, голова, груди, черевце у комах);
- на голові у ракоподібних розташовані дві пари вусиків, одна пара складних очей(фасеткові, зір мозаїчний); у павукоподібних – вусики відсутні, на голові 4 пари простих очей; у комах -  одна пара вусиків(нюху, дотику), будова ротового апарату: гризучий, колючо-сисний, лижучий, сисний, одна пара складних фасеткових очей;
- на грудях у ракоподібних розміщенні кінцівки 3 пари ногощелеп та 5 пар ходильних ніг; у павукоподібних 6 пар кінцівок -  хеліцери, ногощупальця, 4 пари ходильних ніг; у комах – 3 пари кінцівок, 2 пари крил;
- органи виділення – у ракоподібних представлені двома парами зелених залоз, у павукоподібних та комах – мальпігієві судини;
- органи дихання – зябра, легеневі мішки, трахеї;
- у павуків на черевці містяться павутинні бородавки.
Як пов'язана будова членистоногих із середовищем існування?
Метод «Біологічний практикум».
Розмноження – це здатність організмів відтворювати собі подібних.
Ракоподібні та павукоподібні -  це роздільностатеві тварини, з прямим і непрямим розвитком.
Який розвиток притаманний комахам?
Робота у групах.
Заповніть схему «Розвиток комах із повним та неповним перетворенням»
Отже, який розвиток притаманний комахам?
Розвиток із повним перетворенням , проходить 4 стадії: яйце – личинка – лялечка – імаго( молода комаха). Метелики, жуки, мухи, бджоли.
Розвиток із неповним перетворенням проходить 3 стадії: яйце – личинка – імаго. Попелиці, сарана, таргани, клопи.
Робота з підручником. С.38, 35, 42.
Визначити за фотографіями представників класу, написати значення  типу Членистоногих - позитивне та негативне.
ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу
Метод «Відкритий мікрофон»
Учні по черзі вибирають фразу з рефлексивного екрану на дошці, відповідають на запитання:
-Сьогодні я дізнався ( -лася)…
- Було цікаво…
- Було важко…
- Тепер я можу…
- Я зміг ( - змогла)
ІV. Домашнє завдання

Тема. Різноманітність клітин організму людини. Будова клітини людини
Мета:
навчальна:розглянути та засвоїти особливості організації клітини людського організму, будову і функції всіх її органел і складових; узагальнити відомості про різноманітність клітин людського організму;
розвивальна:розвивати образне й логічне мислення, уміння висловлювати думки, зв’язне мовлення, пам’ять, увагу;
виховна:виховувати доброзичливого, ввічливого, комунікабельного, тактовного учня.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, додаткові джерела інформації (довідники, енциклопедії), роздатковий матеріал.
Структура і зміст уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності.
1. Питання до учнів.
- Які функції виконують ліпіди?
- Які функції виконують вуглеводи?
- Які хімічні елементи входять до складу клітин?
2. Повідомлення учнів.
Будова і функції мітохондрій.
Будова і функції ядра клітини.
IIІ. Вивчення нового матеріалу
Розповідь учителя з обговоренням доповідей.
Цитоплазма
Будова. Цитоплазма - це високоупорядкована колоїдна система, для якої характерний постійний рух її колоїдних часток та інших компонентів.
Функції. Забезпечує проходження переважної більшості процесів клітинного метаболізму, зв’язує всі структури клітини в єдину систему.
Ендоплазматична сітка
Будова. Органоїд представлений системою дрібних вакуолей і канальців, які сполучені один з одним і обмежені одинарною мембраною. Мембрана має товщину
5-7 мм і в ряді випадків безпосередньо переходить в ядерну мембрану. Розрізнюють два типи ендоплазматичної сітки: гладка (позбавлена рибосом) і шорстка (має рибосоми на мембранах).
Функції. На гладкій ендоплазматичній сітці синтезуються ліпіди, здійснюється обмін деяких полісахаридів. Основна функція шорсткої сітки - синтез білків.
Комплекс Гольджі
Будова. Органоїд еукаріотичної клітини, представлений системою диктіосом - плоских мембранних мішечків (цистерн), розподілених у цитоплазмі окремо або пов’язаних в загальну мережу.
Функції. Модифікація білків, упаковка секретованих продуктів у гранули, синтез деяких полісахаридів, формування клітинної мембрани, утворення лізосом.
Лізосоми
Будова. Органоїди клітини, що являють собою пухирці, оточені одинарною мембраною. Містять набір гідролітичних ферментів.
Функції. Перетравлення харчових часток і руйнування клітинних структур після закінчення терміну їх функціонування.
Мітохондрії
Будова. Органоїди клітини дуже різноманітної форми. Складаються з двох мембран (зовнішньої і внутрішньої) і матрикса, розташованого всередині мітохондрії. Внутрішня мембрана утворює впинання або трубчасті вирости. Зовнішня мембрана гладка. Утворення нових мітохондрій відбувається шляхом поділу старих.
Функції. Основна функція мітохондрій — утворення енергії в процесі біологічного окиснення (тканинного або клітинного дихання).
Рибосоми
Будова. Органоїди еукаріотичної клітини, що являють собою частки складної форми і мають у складі дві субодиниці (велику і малу).
Функції. Здійснення біосинтезу білка.
Клітинний центр
Будова. Органоїд клітини складається з центріолей (звичайно їх дві пари), що мають форму порожнистого циліндра 0,3—0,5 мкм завдовжки і 0,15 мкм завширшки.
Функції. Бере участь у процесах поділу клітин тварин і деяких рослин. Бере участь в утворенні веретена поділу, але точні функції поки не встановлені.
Ядро
Будова. Форма ядра сферична або еліпсоїдна. Оточена ядерною оболонкою, що складається з двох мембран. Ядерна оболонка в багатьох місцях пронизана порами, на краях яких зовнішня мембрана переходить у внутрішню. Всередині заповнене каріоплазмою, в якій розташовані хроматин і ядерця.
Функції. Керує білковим синтезом, фізіологічними і морфологічними процесами у клітині. Забезпечує збереження і відтворення генетичної інформації.
 ІV. Узагальнення та систематизація знань.
Метод «Дискусійний клуб».
Інструкція. Учні об'єднуються у дві групи, та проводять дискусію з таких запитань.
- Які функції виконують рибосоми?
- Які функції виконують мітохондрії?
3. Розкажіть про особливості будови ядра.
V. Самостійна робота учнів
Виконати завдання.
Запропонуйте гіпотезу, що пояснює, чому в клітині виникли органоїди. (Як правило, розглядаються варіанти двох основних гіпотез: симбіогенеза - органоїди утворені з бактерій-симбіонтів; інвагінації - органоїди утворені шляхом впинання клітинних мембран).
Підготуйте повідомлення про мітоз.
VІ. Домашнє завдання
Тема. Основні життєві властивості клітини.
Мета:
навчальна:розглянути та засвоїти особливості перебігу обміну речовин та перетворення енергії в організмі; ознайомити з поняттями «обмін речовин», «асиміляція», «дисиміляція» та засвоїти їх; узагальнити відомості  про залежність енергетичних потреб людини від характеру її діяльності, віку, статі;
розвивальна : розвивати образне й логічне мислення, уміння висловлювати думки, зв’язне мовлення, пам'ять,  увагу;
виховна:виховувати доброзичливого, увічливого, комунікабельного, тактовного учня.
Тип уроку:комбінований.
Обладнання: підручник, додаткові джерела інформації (довідники, енциклопедії), роздатковий матеріал.
І.Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності.
Метод «Мозковий штурм».
- Які функції виконують лізосоми?
- Які функції виконує комплекс Гольджі?
- Розкажіть про особливості будови ендоплазматичної сітки.
Повідомлення учнів. «Мітоз як спосіб розмноження клітин».
ІІ. Вивчення нового матеріалу
Розповідь вчителя.
Основні життєві властивості клітин:
- обмін речовин та енергії;
- розмноження;
- ріст;
- подразливість;
- саморегуляція.
Катаболізм — сукупність процесів розпаду складних органічних сполук на більш прості речовини.
Анаболізм — сукупність процесів синтезу складних органічних сполук з більш простих речовин.
Метаболізм — сукупність процесів катаболізму і анаболізму.
Ферменти — це специфічні білки, що присутні у всіх живих клітинах і відіграють роль біологічних каталізаторів. За посередництва ферментів реалізовується
генетична інформація і здійснюються всі обмінні процеси в організмі.
Мітоз- спосіб розмноження соматичних клітин людини, сутьякого полягає у подвоєнні генетичного матеріалу клітини і його рівномірного поділу між двома дочірніми клітинами.
Подразливість- здатність клітин реагувати на дію зовнішніх і внутрішніх подразників зміною обміну речовин і функціональної активності.
Саморегуляція - здатність клітини самостійно регулювати надходження до неї різних речовин, інтенсивність процесів обміну і свою функціональну активність.
III.Узагальнення та систематизація знань учнів.
Питання до учнів:
-Які основні життєві властивості клітин ви знаєте?
- Сукупність яких процесів називають метаболізмом?
- Навіщо потрібні ферменти?
- Як відбувається мітоз?
Метод «Поміркуйте».
- Чи могли б клітини існувати без ферментів? (При відповіді акцентувати увагу на тому, що хімічні реакції в клітинах можуть відбуватисяі без участі ферментів, але їх швидкість при цьому дуже мала, що унеможливлює існування обміну речовин.)
- Як забезпечується саморегуляція процесів у клітині?
(Генетичним апаратом, що керує роботою органоїдів і пов’язаний з ними складною системою взаємозв’язків).
ІV. Підсумки уроку
V. Повідомлення домашнього завдання
Опрацювати відповідний параграф підручника

Тема. Вода як середовище існування живих організмів.
Цілі.
Освітні:ознайомити учнів з ознаками пристосованості живих організмів до водного середовища; проаналізувати особливості зовнішньої будови мешканців водойм, з'ясувати значення пристосувань;
розвивальні:розвивати вміння порівнювати, аналізувати, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, використовувати знання з інших предметів, висловлювати свою думку, робити висновки; формувати уміння і навички роботи з підручником, зошитом, таблицями, схемами, малюнками; удосконалювати вміння спостерігати, аналізувати, творчо виконувати поставлені завдання, встановлювати взаємозв'язки;
виховні: виховувати почуття відповідальності, спостережливості, увагу, толерантність, доброзичливість, старанність, охайність, формувати екологічну культуру та любов до природи.
Обладнання та матеріали: підручник, зошит, таблиці, малюнки та відеоматеріали, презентація, слайди.
Тип уроку: комбінований
Структура й зміст уроку
1.Організаційний момент
- Привітання
2.Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності.
Проблемне запитання
- Що є спільного в зображеннях?(організми, яким притаманні ознаки живого, умови проживання)
- У чому їх відмінність? (кожен живий організм постійно пристосовується до цілого комплексу екологічних факторів, тобто до середовища існування).
Отже
Що ми знаємо
- Середовище існування: ґрунтове, наземно-повітряне, водне, інші організми.
Про що хочемо дізнатися:
- про основні властивості водного середовища;
- про екологічні групи гідро біонтів.
У нашому житті, як казали давні, все тече, все змінюється. Нехай незмінним залишається гарний настрій, здоров'я й потяг до пізнання! Час тече, як вода, тож не будемо губити ні те, ні інше й поговоримо сьогодні про найбільш унікальну речовину на Землі – ВОДУ.
 Тема уроку «Вода як середовище живих організмів»
Навчальні очікування.
1. Пояснити, які існують групи гідро біонтів.
2. Назвати властивості водного середовища.
3. Робити висновки про вплив антропогенних (екологічних)  факторів на організми, які пристосовані до життя у воді.
3.Вивчення нового матеріалу.
Вчитель.
Живі організми населяють усю земну кулю: поверхню суходолу, ґрунт, прісні і солоні водойми. Багато живих організмів ведуть потайний спосіб життя або мають мікроскопічні розміри, тому ми їх не помічаємо, а от вищих рослин, комах, звірів, птахів бачимо дуже часто.
Вода найважливіший екологічний фактор для всього живого на Землі.
Водне середовище існування за своїми умовами значно відрізняється від наземно-повітряного.
Вода має високу густину, менший вміст кисню, значні перепади тиску. Крім того, різні типи водойм відрізняються за концентрацією солей, швидкістю течій. Тому мешканці водойм -гідробіонти -адаптовані  до існування у водному середовищі.
1.Екологічні зони Світового океану.
Світовий океан утворений власне океаном та його периферійними частинами - морями. Середня глибина Світового океану становить 3 760 м, а максимальна –       11 024 м.
·                   пелагіаль (від грец.пєлагос - море) – водна товща води; 
·                   бенталь (від грец. бентос - глибина) – дно.
У свою чергу в бенталі виділяють:
-    супралітораль - частину берега, що зволожується бризками води і штор­мовими хвилями;
-    літораль - припливно-відпливну зону, яка частину доби перебуває в повіт­ряному, а частину - у водному середовищах;
-    сублітораль - зону плавного пониження океанічного дна до глибин 200- 
500 м. У верхній частині цієї зони (до 250 м глибини) мешкають водні фотосинтезуючі організми;
-    батіаль - зону континентального схилу до глибини 3 000 м;
-    абісаль - зону океанічного ложа ( до глибини 7 000 м);
-    ультраабісаль - зону найбільших океанічних глибин (понад 7 000 м).
Екологічна зональність характерна і для прісних водойм.
Екологічні групи гідробіонтів.
Організми товщі води складають екологічні групи планктону та нектону.
Робота у групах.
Метод «Поміркуйте й оберіть».
Доповнити схему, (користуючись підручником, та додатковим матеріалом) «Екологічні групи гідробіонтів.
Цікава сторінка (нова форма життя виявлена у 2007 році міжнародною групою вчених із Франції, Німеччини, Іспанії, Канади в північних широтах Атлантики яку назвали пікобіліфітами. Відповідно «піко» - малий розмір, «білі» вони одержали від білі протеїнів(пігментів), які в них містяться, а «фіти» - через те, що вони рослини. Відкриття сталося завдяки клопіткому аналізу величезної кількості послідовності ДНК. Біологи припускають, що цих істот удосталь мешкає у Світовому океані).
Метод « Біологічний практикум».
Основні властивості водного середовища.
Різні зони Світового океану розрізняються  за характером дії екологічних факторів, серед яких провідна роль належить температурі, освітленості, тиску, газовому складу, солоності води, рельєфу дна.
Заповнити таблицю.
«Основні властивості водного середовища»
Властивості водного середовища
Характеристика
Температурний режим

Світло

Сольовий склад води

Вміст кисню

Густина води

Переміщення водних мас

Адаптація гідробіонтів до пересихання водойм

Температурний режим. Висока питома теплоємність водойм зумовлює значно менші коливання температури у поверхневих шарах води порівняно з повітрям (річна амплітуда температур у поверхневих шарах океану не перевищує 10-15°С, а на великих глибинах температура взагалі стала, 1,5-2°С), але різні типи водойм значно відрізняються за температурним режимом.
Світло. Освітленість водойм швидко зменшується зі збільшенням глибини. На глибини понад 1 500 м світло не проникає взагалі. Деякі глибоководні організми (кишковопорожнинні, ракоподібні, молюски, риби) самі здатні виробляти світло за рахунок окиснення певних ліпідів(явище біолюмінесценції).
Сольовий склад води.Різні типи водойм відрізняються за своїм сольовим складом. В океанічній воді солоність відносно стала і варіює в межах 34-35% (значком % позначаютьпроміле - десяту частину відсотка; 1% відповідає вмісту 1 граму солей на 1 літр води).
Вміст кисню.Кисень, що міститься у воді, має подвійне походження: він надходить з атмосферного повітря завдяки дифузії, а також виділяється фотосинтезуючими організмами (сконцентровані у верхніх шарах водойм). Тому зі збільшенням глибини концентрація кисню зменшується, а у придонних шарах деяких морів (Чорного моря) вона взагалі незначна.
Густина води. З нею пов'язанийтиск. При зануренні на кожні 10 м тиск зростає приблизно на 1 атмосферу, на великих глибинах він може перевищувати тисячу атмосфер. Тому лише деякі з гідробіонтів можуть існувати на різних глибинах - від літоралі до кіль­кох тисяч метрів (деякі черви, голкошкірі). Більшість видів водних тварин адаптована до існування на певних глибинах (кільчастий черв - піскожил - мешкає на літоралі, а кистепера риба – латимерія - на глибинах 400-1000 м).
Переміщення водних мас зумовлені зміною положення Землі відносно Сонця і Місяця відносно Землі (припливита відпливи), земним тяжінням(течії річок), впливом вітру. Мешканці літоралі мають певні адаптації до існування в зоні постійних припливів та відпливів. Під час відпливів вони ховаються в ґрунті, черепашках, буди­ночках (кільчасті черви, молюски, вусоногі раки) або мігрують у відкрите море (медузи). Багато організмів адаптовані до існування у прісних водоймах зі швидкою течією (наприклад, форель, личинки мошок).
Адаптації гідробіонтів до пересихання водойм. На період посухи деякі гідробіонти закопуються у ґрунт (війчасті і малощетинкові черви, водні комахи та їхні личинки, деякі риби), інколи формуючи зовнішню захисну оболонку. Наприклад, дводишна риба -лусковик, закопуючись у мул на глибину близько метра, утворює навколо себе захисну капсулу з часток мулу, склеєних сли­зом шкірних залоз, і ціпеніють.
4. Узагальнення, систематизація й контроль знань та умінь.
Метод «Відкритий мікрофон».
- Які екологічні зони Світового океану вам відомі? Чим вони характеризуються?
- Які ви знаєте екологічні групи гідробіонтів?
- Які адаптованігідробіонти для існування в тій або іншій зоні Світового океану?
- Назвіть, які з екологічних факторів найбільше вплива­ють на гідробіонтів? Яким чином організми до них пристосовуються?
- Перелічіть та поясніть адаптації гідробіонтів для існування у водоймах, що періодично пересихають.
5.Підсумки уроку.
Виставлення оцінок.
6. Домашнє завдання. Опрацювати параграф підручника.
Позакласна робота
Усний журнал «Шануймо все, що зветься просто й коротко - Природа»
Перша сторінка.Поки не пізно.
У життя ввійшла людина непомітно
 І тихо землю заселила всюди,
 А зникнуть може з гуркотом всесвітнім,
Хоча почути нікому вже буде.
Невже й загроза всеземної смерті
Не змусить нас обачнішими бути?
Дверима можна грюкнуть спересердя.
Планетою ж... Та схаменіться, люди!
 Ми люди, а тому повинні
Розумне й вічне в світ нести,
У серці кожної людини
Зростити пагін доброти.
Найбільшу насолоду і радість, найпалкішу любов до рідного краю і життя  викликає природа. Вона завжди  чарувала і чарує, хвилювала і хвилює людину. Шепіт голубої води, земних дібров, спів дзвінкоголосих птахів, запах різноманіття квітів-усе це дорога серцю, ні з чим незрівнянна природа рідного краю.
Буковина - чудовий квітучий край нашої України. Срібляться і дзвінко б'ються об круглі береги стрімкі хвилі гірських річок. Навкруги  - п'янке смерекове повітря та високі гори, що мають аж до синього піднебесся, квітучі полонини.
Моя Батьківщина –
Це сонця перлини
Це хлібчик, як пісня,                                                                     
І радість дитини,
і мирная днина,
Ідоля як сонце,
І праліс, й озера,
Синє віконце,
Де срібні потоки,
Як музика грають,
Де скрипки й сопілки
До танцю збирають,
І річка, як нитка
Із голкою, в’ється,
Тут кожна смерічка
До мене сміється.
Моя Батьківщина
У серці моєму.
Говерлою щастя
Ми доленьку звемо
Стародавні люди в міфах відображали своє розуміння природних явищ. Здавна вони вірили в богів - покровителів усього живого на Землі
Покровителькою рослин була-богиня Флора, а тварин - богиня Фауна. Тому рослинний світ називають Флорою, а тваринний - Фауною.
Були у Матері-Природи
Дві донечки такої вроди:
Хто їх побачив хоть на мить,
Не мігзабуть і розлюбить:
Голубооку звали Флора -
У неї очі, наче зорі,
Завжди замріяна, тендітна.
А Фауна - швидка як вітер,
Могла за птахами летіти,
І за оленями стрибати,
Та з білочками пустувати.
Обидві світ живий любили.
Відтак його боготворили.
Тож вирішила мудра мати
В придане їм дарунки дати.
Мрійливій Флорі - світ рослинний
А жвавій Фауні - тваринний,
Щоб берегли і доглядали
Від всього злого захищали.
Живуть в легендах і понині
Живого світу дві богині.
Ми живемо на найдивовижнішій планеті - Планеті світлих сонячних ранків, і яскравих лагідних днів і таких зоряних ночей, що пахнуть м’ятою.
Україна... Земля моя, моїх батьків. Якою вона була, знаємо з переказів, кінофільмів, літератури, завдяки дослідженням учених. Ми бачимо, яка вона буде у майбутньому. Найголовніша проблема людства - це тупий вузол екологічних проблем: забруднення промисловими відходами, пестицидами та радіонуклідами повітря, ґрунту, забруднення водойм, знищення рідкісних видів рослин і тварин.
Друга сторінка. Людина й природа
Мабуть, не має, на планеті такого жителя, якого не хвилювала б ця тема. Ми живемо у вік небаченого розвитку науки і техніки. Науково-технічна революція принесла із собою величезні блага для людини: з'явились комфортабельні машини, надзвукові літаки, ракети, атомні електростанції, телевізори. Але за все це людство розплачується природними багатствами.
Природа - просить порятунку
 зеленим шепотом лісів.
Тривожним лебединим криком,
Змілілим плесом рік, морів.
Вона до нас із щирим серцем
Зболілі руки простягає,
Надіючись на кращу долю,
Про милосердя всіх благає:
Не руйнуйте - не губіть
Пожалійте - оживіть.
         У результаті промислової діяльності щорічно в атмосферу викидаються мільярди тонн вуглекислого газу, різних шкідливих твердих та газоподібних речовин. Особливо забруднене повітря в місцях скупчення хімічних підприємств.
         Україна має багато водяних джерел. Це великі і малі річки, природні озера, струмки, штучні водосховища, канали. Господарська діяльність позначилася й на водних ресурсах. У води України, як і світові, щороку вливаються мільйони тонн забруднюючих речовин: солей, нафтопродуктів, металів. Це призвело до забруднення не тільки наземних, а й підземних вод багатьох регіонів.
Ще назва є, а річки вже немає.
Посохли верби, вижовкли рови.
І дика качка тоскно обминає
Рудиментарні залишки багви.
І тільки степ, і тільки спека,спека.
І озерявин проблиски скупі.
І той у небі зморений лелека,
І те гніздо лелече на стовпі.
Куди ж ти ділась, річечко? Воскресни!
У берегів потріскались вуста,
Барвистих лук не знають твої весни,
І світить спека ребрами моста.
           Ліс - це частина природи. Без дерев, як без води чи повітря, не можна обійтися людині.
Народна мудрість говорить: ліс весною звеселяє, влітку прохолоду має, восени годує, взимку жар дає. І можна стверджувати, що ліс дає людині саме життя. А чи завжди ми йому платимо тим самим. Ліс прохає сьогодні: людино, бережи мене! Я краса твоєї рідної землі. Сквери, парки - це природні куточки, що залишились в містах як нагадування про незаймані ліси.
Кожне дерево повсякчас здійснює величезну роботу: поглинає шкідливі гази, осаджує на своєму листі пил та сажу, постачає в атмосферу кисень.
Дерева – наші найкращі помічники в боротьбі за оздоровлення навколишнього середовища. А скільки радощів та духовного спокою дарує нам їхня краса, аромат, лагідне шелестіння листя.
Третя сторінка.Для майбутніх поколінь.
Земля моя, всеплодющая мати…Цими словами український поет Іван Франко
підкреслює, що земля - це наша годувальниця. Тож треба любити та оберігати, примножувати її багатства.
Земля від роду і до роду
У спадщину передається.
Шануймо ж все на ній, що зветься
Так просто й коротко — Природа!
І буйні трави, й тихі води,
І кожну квіточку в росі...
Щоб світ у всій своїй красі
Дістався і новому роду.
         Як же ми, учні, можемо охороняти природу? Що ми можемо зробити для того, щобїї багатствавистачало і для майбутніх поколінь?
Послухайте пам’ятку охоронця природи. Її знати і виконувати повин  кожен з нас. Не вирубуйте лісів, зелених насаджень, а самі побільше садіть дерев. Охороняйте кожне дерево, струмочок, маленьку річечку. Не допускайте, щоб вони замулилися, забруднилися. Адже від доброго стану водних джерел залежить життя людини на Землі!
Оберігайте від розорювання луки!
Обмежуйте випасання худоби біля річок і струмків!
Оберігайте лісосмуги від вирубування. Дбайте про поповнення рік, озер і ставків рибами.
Проводьте роботу з мисливцями щодо збереження звірів!
Навчіться правильно збирати лікарські рослини. Нехай жодна з них не потрапить до Червоної книги!
Скарби природи не покладеш у сховища, не начепиш на них замка. Єдиний надійний замок, який захистить ті багатства, має бути зроблений із найтривкішого матеріалу - любові.
Тож любіть нашу Землю! Пам’ятайте, що й після нас житимуть люди. Їм важко буде обійтися без пташиного щебету, без тих вод, без сплеску рибини на ранковій зорі.
Четверта сторінка. Народна мудрість про збереження природи.
Хто землі дає, тому й земля дає.
Посадиш  дерево - подякують люди, зламаєш дерево - проклянуть і діти.
Сади дерево замолоду, на старість як знахідка буде.
Пильнуй чисту воду, як свою вроду.
Не лінуйся рано вставати, дерево саджати.
Добрий рибалка по кольору мусить знати, як рибу охороняти.
Доглянь природу, і вона тебе догляне.
П’ята сторінкаПрирода в поезіях.
Безмежно з дитинства кохаю
Красу свого рідного краю,
Дніпра голубінь неозору,
І сад в надвечір’ї прозорім.
І місяць у хмарках сріблястих,
І свіжість весняного листя,
І синій промінчик волошок
В пшеничному морі колосся
Виступ екологічної агітбригади

Мабуть, немає людини, яка б не любила казку...
А наша планета Земля - це і є найдивовижніша казка у цілому космічному просторі. Виявляється, що на Землі є 5 велетнів - чарівників, без яких не було б ні людей, ні тварин, ні рослин - нічого живого!
Хоча не всіх ми можемо їх побачити, і жоден з них не схожий на людину, проте ці чарівники всім відомі:
Це наша планета Земля - жива космічна перлина, на якій ми живемо Це - сонце, що зігріває планету, без тепла якого ми не можемо існувати Це - повітря, що ним дихає все живе,
Це-вода, життєдайна цариця
Це – любов, без якої людина не може прожити!
Фанфари
                          Увага!
                          Увага!
                          Хай почує весь світ!
                          Вас вітає екологічна агітбригада:
«ДИВОСВІТ»
Ми
                           Учні НВК «Берегометська гімназія»
                          Закликаємо вас!
                          Почуйте ви нас!
                          Збагніть розумом!
                           Відчуйте серцем!
                          Зрозумійте душею!
                           Відчуйте природу у собі!
                          Бо ми одне ціле із нею!
                          Поруч зі мною,
Поруч з тобою
Об’єкти природи на самоті
                          Гори, долини,
                          Рослини й тварини...
                         Все це повинні ми Берегти!
                          Я і ти -
                         Ти і я, дбати повинні про планету Земля!
                        Ми всі за здійснення мети - домівку зелену Зберегти!
                                                                                     Ми знаємо всі сфери, як рідну косметичку,
Берегти своє довкілля ввійшло в нашу звичку.
                                                                                     Такий-то, люди добрі, настав для людства час.
Чатує небезпека на природу
І на вас!
(Зозулька)
                                                                                     Люди, зупиніться! Вслухайтесь у лісові голоси!
Брати наші менші б’ють тривогу!
                                                                                     Звірі благають про допомогу: не губіть їхній дім - Ліси!
                                                                                      Зелені ліси бережіть від рубки,
Від пожеж з димом до небес.
                                                                                     Любі друзі, пильними ви будьте !
Бережіть лісових мешканців,
Бережіть ви ліс!
(Макет дерева, а на ньому предмети)
Погляньте, це лиш частина того, що може залишити після свого відпочинку людина.
Нашому довкіллю загрожує небезпека!
(діти по черзі піднімають букву й розшифровують її)
                                                               К - кульки, коробки
                                                              А - консервні банки
                                                              Т - транспортні колії, що залишаться від автомобілей
                                                              А - аерозольні балончики
                                                               С- скло, сміття, сірники,
                                                              Т - травичка, спалена від вогнищ
                                                              Р - розум у браконьєра перед полюванням, це -
                                                               О - ой, а скільки шуму створює людина у лісі
                                                              Ф - фантастика, перед полюванням вони книжок не читають, навіть Червоних
                                                              А - зруйновані гнізда та мурашники!
Так - це екологічна Ка-та-стро-фа
Схаменіться!
Люди!
Дотримуйтеся чистоти в лісі, на озері, галявині чи річці!
Пам’ятайте!
                                                                                     Папір до повного зникнення буде лежати понад 2 роки
                                                                                      Консервна банка - 90 років
                                                                                     Поліетиленовий пакет – 200 років
                                                                                      Скло -1-2 тисячі років
                                                                                      Тому:
Увага!
·                    Залишаючи ліс, луки, берег річки, погляньте, що  ви залишили після себе
                  Зробіть усе можливе, щоб після вас залишилась річка — прозорою
                 Ліс — зеленим і здоровим,
                  Трава - пухнастою
А ваша совість  - чистою
 Адже народна мудрість свідчить: одна людина залишає в лісі слід 
Сто людей – стежку
А тисячі - пустелю
·                   Тварини потребують охорони!
У нас на Україні і книга є Червона?
·                   Створила заповідники людина
Але багато в чому сама ж винна!
·                   Бо ж ніхто на цім світі не зайвий:
Ні вовк, ні заєць, ні ведмідь бурий, ні лисиця,
·                   Корисні комахи потрібні і птиці,
Кутора мала і видра річкова.
·                   І зубр, і рись, і норка й горностай
Червонокнижних цих тварин оберігай!
·                   І ставкові жаби, і риби, і краби
Як нам без лелеки, що летить з далека?
·                   Як лікар для серця, дзвінкий соловейко
Потрібні олені і лосі – вони ж у себе вдома не гості
·                   І лебеді білі, й жуки легкокрилі
Брати наші менші, брати наші милі.
·                   В Червону книгу ми занесли
Світ неповторний та чудесний,
·                   Що поступово вимирає,
Давно рятунку в нас благає
·                   Кожен із нас – мозаїка природи.
Все в дивосвіт прийшло, щоб жить.
·                   Рятуймо чисте повітря і воду,
Бо хто, крім нас, нас захистить?
·                   Рятуймо рідкісних звірів, птахів -
Ті породи, що зникають в полях, у лісах,
·                   Рятуймо землю, рятуймо небо.
Від кого рятуєм?
Від себе!
·                   Краса землі – довершена і незрівнянна
Всі гами кольорів в тій чарівній красі
·                   І спів пташок, і дивний світ тваринний,
Рослинне різнобарв'я на землі.
·                   Набираю у груди повітря
І кричу, щоб почули усі:
-                     на землі цій, в природі – ми діти
-                     ми без неї ніщо в цьому світі,
-                     ми без неї ніщо в цім житті!

































Список джерел та літератури

Амонашвили Ш.А. Размышления о гуманнойпедагогике - М.: ИздательскийДом
ШалвыАмонашвили, 1995. - 496 с.
Задорожний К. М.Біологія 8 клас. Підручник. – Видавництво «Ранок»,2016р.
КозубовськаІ. В. Формування особистості в педагогічній спадщині Г. Сковороди // Початкова школа. - №5. - 1996. - С. 40-42.
Пометун О.І. Енциклопедія інтерактивного навчання. - К., 2007. - 142 с.
СухомлинськийВ. О.Вибрані твори в п’яти томах. Видавництво «Радянська школа». 1976. - 654 с.
Стратегія реформування освіти в Україні: Рекомендації з освітньої політики. - К.: «К.І.С.», 2003. - 296 с.
Ягупов В.В. Педагогіка: Навч. посібник. - К.: Либідь, 2002. - 560 с.


3 коментарі:

  1. Матеріали навчально - методичного посібника актуальні, цікаві, допомагають у роботі вчителя біолога.

    ВідповістиВидалити
  2. Граб Валентина Дмитрівна працює над удосконаленням своєї педагогічної майстерності, використовує інноваційні технології. Методичні прийоми, які впроваджує на уроках, сприяють міцному засвоєнню учнями навчального матеріалу та практичному застосуванню теоретичних знань. Педагог враховує індивідуальні особливості школярів, застосовує особистісно орієнтоване навчання та диференційований підхід у навчально-виховному процесі. Адміністрація НВК "Берегометська гімназія"

    ВідповістиВидалити
  3. Однією з технологій загальнопедагогічного характеру, які впроваджуються у сучасній школі, є технологія особистісно орієнтованого навчання. Сучасність вимагає навчити учнів самостійно та творчо розв'язувати проблеми, шукати нову інформацію й робити висновки, а не подавати дітям готові знання. Цю технологію використовують в своїй роботі і вчителі біології Карапчівської ЗОШ І-ІІІ ступенів. Валентино Дмитрівно, дякуємо за доречні рекомендації, якими ви ділитесь у методичному посібнику.

    ВідповістиВидалити